Wednesday, 29 May 2013

(bertudung dengan sanggul TINNGI.bolehkah??)


Akhir akhir ini ada fenomena pemakaian hijab/tudung oleh wanita di Malaysia iaitu dengan membuat gelungan tinggi diatas kepala lalu menutupnya dengan hijab/tudung. Sehingga nampak gelungan rambut yang menonjol dan sebahagian orang berpendapat membuat wanita yang berjilbab lebih anggun. Sanggul itu menyerupai gelungan yang sangat tinggi yang memperlihatkan bahawa si pemakai tudung memiliki rambut yang panjang. Sebenarnya pemakaian jilbab sanggul seperti ini diperbolehkan  atau tidak dalam syariat islam? Ada sebahagaian yang menganggap haram dan ada yang menganggap tidak apa-apa. Kenapa haram kerana style seperti itu memperlihatkan aurat wanita.  Dengan jilbab yang tinggi mengindikasikan bahawa rambut wanita itu panjang. Dengan demikian aurat dari rambut wanita akan mudah diketahui.
Selain itu ada hadith yang menyebutkan bahawa ini  haram, hadith ini saya terjumpe ber Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud:
Dua golongan di kalangan ahli neraka yang tidakkan aku pandang yaitu kaum yang bersama mereka cemeti seperti ekor lembu yang dengannya digunakan memukul orang lain dan wanita-wanita yang berpakaian bagaikan bertelanjang yang condong kepada maksiat dan menarik orang lain untuk membuat maksiat. Sanggul dikepala mereka ditusuk tinggi-tinggi seperti bonggol unta yang sangat lemah. Mereka ini tidak akan masuk syurga dan tidak akan mencium baunya sedangkan sesungguhnya bau syurga itu sudah boleh dicium dari jarak demikian dan demikan.
(Riwayat Muslim).
Sedangkan mereka membolehkan sanggul tinggi menyatakan bahawa hal itu wajar, kerana wanita berambut panjang harus menggelung rambutnya jika memakai jilbab, bersanggul tinggi tidak melebih-lebihkan dalam penampilan. Yang penting auratnya ditutup karena Allah mewajibkan wanita menutup aurat untuk menjaga kecantikannya.
Masalah syariat dalam islam memang  susah untuk diterapkan. Seiring perkembangan zaman selalu muncul keadaan yang membuat kita harus berfikir kembali pada agama. Apakah agama kita membolehkan? Bagi kalian yang berjilbab silakan mencari info lagi yang banyak tentang hukum ini. Kalau saya sendiri tidak terlalu mempermasalahkan kerana menyanggul rambut yang panjang digunakan untuk memakai tudung adalah wajar. Asal sanggulnya juga tidak terlalu tinggi sehingga tidak nampak berlebihan..jika kajian saya salah ianya dtg dari silap saya sndiri.yang benar hanya dari ALLAH SWT..wallahualam....:)

No comments:

Post a Comment