Thursday 13 February 2014

*#@HARAM SAMBUT VALENTINE!!APA ITU VALENTINE?@#*

Haram sambut Hari Valentine!!!




Mungkin ramai yang pernah tertanya-tanya, apa itu Valentine?

Valentine merujuk kepada 3 orang 'martyrs' atau pastor dalam agama Kristian yang diberi nama St Valentine. Salah seorang daripada mereka telah mati di Rom akibat penganiyaan ketua Gothic Claudius. Sebuah gereja telah didirikan di tempat kematiannya untuk mengabadikan kematiannya di Rom.

Apabila orang Rom memeluk Kristian, mereka meneruskan sambutan kematian St Valentine yang dikenali sebagai 'The Feast Of Lover'. St Valentine telah dianggap mati syahid oleh orang Kristian kerana beliau teraniaya. St Valentine digelar sebagai 'The Patron Saint of Lover'

Terdapat 3 versi kisah Valentine, namun tiada satu pun yang dapat dipastikan kesahihannya. Valentine's Day telah pun dihapuskan daripada kalendar Kristian namun ada yang masih berdegil dan tetap mengamalkannya pada zaman ini disebabkan oleh perbezaan mazhab dalam Kristian.

Versi I :
Kaisar Claudius II menyembah dewa yang dianggap Tuhan pada zaman Romawi. Apabila tiba ajaran Kristian, ramai yang mula berpaling tadah dan murtad. Mereka memeluk agama Kristian sehingga Kaisar terpaksa mengarahkan ramai mubaligh Kristian ditangkap dan dipenjarakan.

St Valentine adalah salah seorang daripadanya yang tidak mahu berhenti menyebarkan ajaran Kristian walaupun diseksa teruk. Walaupun dipenjarakan, beliau tetap menyebarkan dakyah Kristian dalam penjara. Akhirnya, St Valentine dijatuhkan hukuman bunuh oleh Claudius pada tanggal 14 Februari.

Versi II :
Kaisar Claudius II menganggap bahawa orang yang lebih muda dan tidak berkahwin adalah lebih kuat untuk berperang. St Valentine telah mencetuskan murka Kaisar Claudius apabila beliau telah berjaya menikahkan ramai pemuda Romawi di Rom. Beliau lalu dihukum gantung pada 14 Februari 269M.

Versi III :
Penerimaan upacara kematian St Valentine juga dikaitkan dengan kepercayaan Eropah iaitu waktu kasih sayang itu bersemi bagai 'burung jantan dan betina' pada 14 Februari. Dalam bahasa Perancis Normandia, terdapat perkataan 'Galentine' yang bermaksud 'galent' atau cinta. Persamaan bunyi antara 'Galentine' dan 'Valentine' menyebabkan ramai orang berfikir bahawa sebaiknya para pemuda mencari pasangan hidupnya pada 14 Februari.

***

Mengapa Valentine's Day haram disambut?

Umat Islam diharamkan menyambut Valentine's Day kerana :

a) Menyerupai agama lain.
"Barangsiapa yang meniru atau mengikuti sesuatu kaum (agama), maka dia termasuk kaum agama itu" (Hadis Riwayat Abu Daud)

b) Membawa ke arah penzinaaan.
Fakta, statistik dan kajian menunjukkan banyak berlakunya penzinaan dan kelahiran anak luar nikah pada tarikh Valentine's Day disambut. Hal ini kerana menurut ajaran Kristian, seorang wanita itu mestilah hamil untuk menunjukkan kesuburannya sebelum menikahi seseorang lelaki. Mereka dikehendaki melakukan hubungan seksual terlebih dahulu dan setelah itu barulah menikah. Jika lelaki tersebut tidak mahu menikahi dengan wanita itu, tidak mengapa, anak dalam kandungannya tetap akan disandarkan kepada bapanya walaupun hubungan mereka akhiranya tidak diakhiri dengan pernikahan. Selain itu, lelaki juga berhak berzina dengan ramai perempuan dan perempuan juga berhak berzina dengan ramai lelaki.

"Dan janganlah kamu mendekati zina. Sesungguhnya zina itu suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang buruk" (Al Isra' : ayat 32)

"Telah ditentukan anak Adam darinya setiap perbuatan zina, zina mata adalah dengan memandang, zina telinga adalah dengan mendengar, zina tangan adalah dengan menggenggam, dan zina kaki adalah dengan melangkah. Sedangkan hati berkeinginan dan berandai-andai dan kemaluan mempratikkan keinginan untuk berzina atau menolaknya" (Mutafaqun Alaih)

3) Ulama menfatwakan haram menyambut Valentine's Day bagi mengelakkan mudarat kepada ummah. Contohnya, isu murtad dan perpecahan dalam Islam.

"Barangsiapa mencari selain agama Islam, maka sekali-kali tidaklah diterima agama itu daripadanya dan dia di akhirat termasuk orang-orang yang rugi" (Ali Imran : ayat 85)
Sebarkan...




sumber ilmu:ustaz fiqh,

WrItTeN By:#FeYlLa91#

No comments:

Post a Comment